Ödesgudinnansval av Caroline Hurtig

 

 

 


I en dimension bredvid människornas lever och huserar de fem ödesgudinnorna tillsammans med många andra olika väsen och varelser.

Ödesgudinnorna styr över alla med en själ men framförallt över människosjälarna som de har en speciell dragning till, deras liv går ut på att lägga upp planer och bygga upp öden som det är deras plikt att se till att själarna följer. Men när det otänkbara händer och svartängeln Kol lyckas fånga gudinnan Arias hjärta blir hennes plats och liv hotat från flera håll, hennes dimension och hennes själar hamnar i ett krig utkämpat endast för hennes kärlek till svartängeln. Den annars fridfulla och vackra dimension blir raserat och i ett tillfälle av desperation gömmer Kol undan sin gudinna på en plats där han tror att ingen kommer att finna henne. Men de som jagar henne ger inte upp och de fyra övriga ödesgudinnorna kan inte styra utan den femte, situationen blir snabbt ohållbar och de fem kvinnor som står näst i tur att tillträda platserna som ödesgudinnor är villiga att göra allt och ingå vilka avtal som helst för att se till att gudinnan dör.

 

Något som Aria kommer att lära sig är att ödet har en plan för alla, även gudinnor.


 

 

Bok: Ödesgudinnansval av Caroline Hurtig

Utgiven: Kommer i början av 2014 (Kommer berätta exakta datumet när jag vet de!)

Språk: Svenska

Gener: Fantasy, romans,

Typ: Serie; Bok 1 i Själarnas öden

Sidor: 300+

Betyg: 4/5 ★



Så spännande att recensera denne boken!! 1, för att den inte kommer ut än men jag har fått den stora äran att vara en beta läsare, inte för att jag tror att jag var till mycket hjälp dock, och 2; anledningen till att jag fick läsa den innan de kommit ut var för att den är skriven av min fantastiska vän Caroline Hurtig vilket gör mig en aning nervös och sjukt ärad att få skriva denne recensionen, för jag är bara så awesome och känner författaren Fuck yeah!! hohoho

 

Iallafall...

 

Boken börjar när svart änglarna har fått ett meddelande om att en av gudinnorna behöver hjälp, Kol och han morbror blir valda att åka dit och se vad de kan göra. Väl där möts se av den vackra gudinnan Aria som berättar att hon behöver hjälp med en människa hon vakar över, och samtidigt som de kommer överens som hur och vem som ska göra just det, så händer det otänkbara än gudinna förlorat sitt hjärta till en man , eller mja en svart ängel i detta fall, men ni fattar.

And the ALL kind of shit goes to hell!!!!!

 

 

Huvudkaraktärerna i denne boken är ju då självklart Kol och Aria som är två fantastiska och väldigt lojala karaktärer som även när allt går emot dem står starka, och även om attraktionen mellan de finns redan från början så är kärleken mellan de något man får se växa mer och mer under boken, och inte händer poff helt random, vilket jag finner väldigt mysigt.

Man ser hur de växer under boken gång allt mer för varje val de gör, men även om det är de som är huvudkaraktärerna så är inte boken endast om dem.

Vi har också demoner som har gått utanför det gränser av det de får göra och skapar kaos. Så som demoner har en tendens att göra...

Vi har även människan som Aria behövde hjälp med, Novalies, och svart ängeln, Gorm, som fick i uppgift att rädd henne, och vi får se hur deras liv vävs ihop och hur deras historia kommer och ändra den andra dimensionen.

Och massa fler karaktären som verkligen får boken att leva och andas.

 

Världen: Så denne boken utspelar sig ju i en annan dimension, men även en del i vår dimension. Det som är spännande med denna dimension är att vi har en släng av nordisk mytologi med, samtidigt som vi har bl.a. svartänglar och gudinnor så har vi några vättar , tomtar, och inte den röda ”hohoho” sorten, och troll och massa andra varelser i denne mixen!

En annan sak jag älskar med denne världen är att de ger oss en anledning till varför allt händer i vår dimension, det bra eller dåliga allt är en viktig del till vart våra liv bör leda oss, samtidigt som den fortfarande ger oss möjligheten till den fria vilja då det är vi som bestämmer om hur vi hanterar allt detta.

 

 

Som ni hör så är det en helt del som pågår i denne boken, man får aldrig en helt lugn stund det är alltid något som händer med någon allt har en funktion man blir aldrig uttråkad och det lyfter denne boken då man inta bara kan hoppa över halva boken utan att missa ALLT. Vi får möta fantastiska varelser och en helt ny verklighet.

De fans tillfällen jag undrade om jag skulle bli tvungen att åka över och slå min kära vän för det finns saker man bara inte gör och jag fick lite panik, MEEEN efter som allt löste sig så behövde jag inte ha ett allvarligt snack med henne, tack och lov!! För någon hade blivit tvingen att ringa polisen annars och det hade ju antagligen blivit lite jobbigt för alla.

 

 

I slut ändan vill jag bara säga att jag är sjukt stolt över att ha en vän som har kunnat skapa en sådan fantastisk värld och att jag har fått våra med och ta del av den och tycker ni att detta låter spännande och jag har väckt eran nyfikenhet, vilket jag självklart har, så tycker jag ni ska kolla in Carolines blogg, där hon skriver om hennes resa om att publicera sin egna bok, mer information om serien och även lite utdrag ur boken : http://carolinehurtig.blogspot.se TITTA UPP DEN!!!!! NU!

Ärligt gör det, ni kan tacka mig sedan!

Jag önskar all lycka till denne boken och Caroline, rekomenderar den starkt och säger att ni MÅSTE titta upp den när den kommer ut! Faan ingen fri vilja här inte! acceptera det WOHHOO!!!

~ Beatrice

 

 

 

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus