Shatter me Av Tahereh Mafi



I have a curse.

I HAVE A GIFT.

I'm a monster.

I'M MORE THAN HUMAN.

My touch Is lethal.

MY TOUCH IS POWER.

I am their weapon.

I WILL FIGHT BACK

No one knows why Juliette's touch is fatal, but The Reestablishment has plans for her. Plans to use her as a weapon. But Juliette has plans of her own. After a lifetime without freedom, she's finally discovering a strength to fight back for the very first time—and to find a future with the one boy she thought she'd lost forever.


 

Bok: Shatter me av Tahereh Mafi

Utgiven: 2011

Språk: Engelska ( FINNS PÅ SVENSKA! Heter då: Rör mig inte! )

Gener: Ungdom, Dystopi, Fantasy/Övernaturliga, romans

Typ: Serie; Bok 1

Sidor: 338 ( De formatet jag har vilket är Häftad)

Betyg: 5/5 ★ 

 

Så när du öppnar shatter me så börjar de med att Juliette berättar att hon har suttigt på denna mentalanstalt 264 dagar, att de va 6,336 timmar sedan hon rörde vid en annan människa, och hon ska precis på en ny cellkamrat, Adam.

2 veckor senare så kommer män in i cellen och för iväg henne och tar henne till Warner som styr över den sektorn och är son till ledaren i The Reestablishment. Han säger att han har andvändning för henne och att han vill att hon ska gå med dem, för Juliette har en mycket speciell talang, hennes beröring är dödlig…

 

Världen: Boken utspelar sig någonstans i framtiden, jag har inte för mig att det står något speciellt år eller så men de är inte så svårt att dra den slutsatsen. Juliette säger att forskare säger att den bara är ett eko av vad den brukade vara;
”They say our world used to be green.  Our clouds used to be white. Our sun was always the right kind of light”. Hon säger även att de fins inte mycket djur kvar och att även om det fins några kvar så har hon aldrig sätt en flygande fågel, och hur människor dör i försök att hålla sig levande.

Det är där The Reestablishment tar sig in, det är de som lovar styra upp allt ”hjälpa” mänskligheten, och det är genom att förinta allt som en gång varigt, flytta människor till ”tillfälliga” byggnader, inför massa nya lagar och blir den nya regeringen.

 

Okej, som ni kanske fattar så är Juliette huvudkaraktären och hjältinnan i denne boken och de andra stora karaktärerna är Adam som ska spela hjälten, och Warner som spelar boven.

Juliette är en karaktär jag gillar massor, hon har en tendens att beskriva världen på ett mycket intressant och vackert sätt även om hon hatar vad hon är och kan göra. Hon är för de mesta en stark karaktär och hon är väldigt älskbar person som försöker göra sitt bästa.
MEN jag tycker hon gömmer sig bakom Adam för mycket i boken och att hon inte riktigt kan släpa han alls, en aning för fixerad vid honom om jag får säga så. (klar jag får)

Adam tycker jag är lite av en besvikelse, även om jag gillar han. Han är en aning platt som karaktär i denne boken, jag tycker inte han står ut något speciellt, han är en typisk ”hjälte” figur.
Men han har som sagt också sina moments. Han gör alltid sitt bästa, han bryr sig (speciellt om Juliette om ni förstå vad jag menar woop woop!) och han är allmänt en mysig person.

Warner, Warner, Warner. Han spelar då lite av en psyko bov, och jag kan inte hjälpa att älska han. Han har en vis besatthet vid Juliette han tror det hör ihop, att de är gjorda av samma skrott och korn. Han gör en del skumma saker ibland, och har en tendens att va grym mot Juliette och ibland visa henne yttersta ömhet. Allt som allt känns han som en väldig ensam person.

 

Jag tycker denne boken är skrivet på ett otroligt vackert sätt, beskrivningarna och mycket annat i denne boken gör ibland så det känns som en ända lång dikt. MEN giller du inte metaforer eller poesi kanske du kommer kräkas på denne boken, för den är FULL av det! Här är några exempel:
”It's raining today. The sky is weeping for us.”
“I'm wearing dead cotton on my limbs and a blush of roses on my face.”
“His eyes are two shots of green punched through a pane of glass. Cutting through me.”

Och såhär håller det på VÄLDIGT mycket i boken! (omg SÅ mycket metaforen)

Men även med bristerna den har så fullkomligt ÄLSKAR jag denna bok. Stämningen är underbar, det händer saker som genom hela boken håller mitt intresse, den är SÅ vackert skriven, intressanta karaktärer och story, och omslaget på boken är så nedrans snyggt!! ( Det finns ett annat omslag med en brud på med en skum klänning som jag inte alls gillar dock)

Så allt som allt tycker jag att ni helt klart ska läsa den!

~ Beatrice

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus